Als kunstschilder zit je vaak veel in je eigen hoofd om je prachtige ideeën op een doek te zetten. Hierdoor kan het soms erg ingewikkeld zijn als je buiten jezelf moet gaan om een tentoonstelling op te bouwen van je eigen kunstwerken. Als je de kans krijgt om jouw kunst tentoon te stellen, dan is dit het perfecte moment om te zorgen voor meer naamsbekendheid. Het is dus belangrijk dat je dit goed aanpakt. Je kunt ook zelf een kunsttentoonstelling opbouwen, dan zul je nog meer tijd en energie moeten steken in het opbouwen van een goede tentoonstelling. In dit artikel leer je wat er allemaal komt kijken bij het opbouwen van een goede tentoonstelling, zodat je zeker weet dat je met alle aspecten rekening houdt.
Waar het allemaal begint
Een tentoonstelling begint uiteraard bij jouw kunst. Als je zelf een tentoonstelling gaat opzetten, kun je ervoor kiezen om alleen kunst van jezelf tentoon te stellen óf om ook kunst van andere kunstenaars in jouw tentoonstelling te verweven. Soms kunnen andere artiesten namelijk jouw kunst perfect aanvullen. Daarnaast werk je zo mee aan het verbinden van kunstenaars, wat zorgt voor meer solidariteit binnen de kunstwereld.
Kies een thema voor de tentoonstelling. Verzamel al je kunstwerken bij elkaar en denk alvast na over de verdeling of lay-out hoe je wilt dat mensen jouw kunst te zien krijgen. Oriënteer je ook zeker op kunst van andere kunstenaars en benader ze al in dit stadium om te kijken of jullie kunnen samenwerken. Zo kunnen jullie ook de kosten verdelen. Financieel is het dus ook zeker geen vreemde keuze om te maken.
Waar het zich afspeelt
Als je eenmaal een thema en idee hebt, is het tijd om op zoek te gaan naar een locatie. Ben je zelf al in bezit van een prachtige locatie? Dan hoef je je hier niet druk over te maken. Moet jij echter een locatie huren? Dan zul je een financieel plan moeten bedenken hiervan en zit je vaak vast aan de huurperiode van de locatie. Dit kan het proces dus flink onder druk zetten. Het vinden van een geschikte locatie kan flink veel tijd kosten. In de tussentijd kun je alvast andere belangrijke aspecten verder voorbereiden.
Hoe je het versiert
Investeer in goede aluminium wissellijsten om jouw kunst in tentoon te stellen. Als je kiest voor wissellijsten, heb je stevige lijsten die goede bescherming bieden én die vaak kunnen worden hergebruikt. Dit is perfect wanneer je een galerie wilt opbouwen na je tentoonstelling. Aluminium wissellijsten komen ook nog eens in allerlei verschillende vormen en met verschillende mate van decoratie. Je kunt dus verschillende lijsten kiezen die perfect aansluiten op je kunst of kiezen voor een uniform geheel, door allemaal dezelfde aluminium lijsten te kopen.
Een bijkomend voordeel van aluminium wissellijsten is dat ze erg licht zijn. Maak jij prachtige, grote kunstwerken? Dan kun je ze alsnog gemakkelijk verplaatsen, omdat de lijst flinke bescherming biedt en hiervoor weinig extra gewicht toevoegt aan het geheel. Ideaal dus wanneer je bezig gaat met het opbouwen van je tentoonstelling.
Hoe je het correct tentoonstelt
Dit is een stap die je pas kunt zetten wanneer je een locatie hebt. De inrichting van de ruimte is extreem belangrijk om de sfeer te zetten en de interesse van mensen te wekken. Er zijn een aantal onderdelen essentieel om rekening mee te houden in je tentoonstellingsruimte:
- Belichting: Belichting zorgt ervoor dat jouw kunst perfect zichtbaar is, maar ook dat de juiste sfeer in de ruimte aanwezig is. Doe veel tests met verschillende mensen van verschillende lengtes, zodat je zeker weet wat het beste licht is.
- Muziek: Maak een playlist aan die langer duurt dan de hele openingsavond- of dag. Je kunt kiezen voor muziek, maar ook sfeervolle geluiden die passen bij de tentoonstelling. Zet het geluid niet te hard. Zorg dat het hoorbaar is wanneer er door veel mensen gefluisterd wordt. Zo zorg je dat het duidelijk te horen is wanneer het stil valt, maar dat mensen hun stem niet hoeven te verliezen doordat ze eventjes bij jouw tentoonstelling hebben rondgelopen.
- Naambordjes: Op de naambordjes zet je de titel van je kunstwerk, jouw naam of de naam van de kunstenaar die het gemaakt heeft, eventueel een korte ondertitel/beschrijving én je kunt ervoor kiezen om handles van social media op de naambordjes te zetten. Maak het bordje echter niet te groot.
- Catalogus: Maak een catalogus waarin alle kunstwerken verder zijn uitgewerkt. Als je dit doet, kun je de naambordjes dus erg kort houden. Je kunt ook nummers op de naambordjes zetten die corresponderen met nummers in de catalogus. Zo zorg je dat mensen zelf kiezen welke informatie ze tot zich nemen en op welke manier.
- Verzekering: Dit mag je zeker niet vergeten. Zorg voor een goede verzekering voor zowel de locatie, bij sommige huurlocaties is dit al aanwezig, en alles wat jij naar de locatie brengt. Het zou zonde zijn als iemand soep over jouw kunstwerk gooit en je hier niet voor gecompenseerd wordt.
- Gastenboek: Een leuke toevoeging aan je tentoonstelling is een gastenboek. Hierin kunnen mensen hun gedachten delen over je tentoonstelling. Zo heb jij een mooie herinnering aan je eerste succesvolle tentoonstelling.
Wat je doet om mensen te trekken
Er zijn verschillende manieren om mensen naar jouw tentoonstelling te trekken. Zorg ervoor dat je voldoende middelen inzet om zo veel mogelijk mensen tijdig bekend te maken met de opening van je tentoonstelling. Dit kun je op de volgende manieren doen:
- Persbericht: Schrijf een duidelijk en pakkend persbericht om naar alle lokale kranten en andere nieuws outlets te sturen. Je kunt deze ook sturen naar influencers op social media die in de kunstwereld bekend zijn. Het beste zou zijn als je hier een aantal interviews uit weet te halen.
- Flyers & posters: Ontwerp passende en duidelijke flyers om door brievenbussen te verspreiden. Zo bereik je de mensen op een meer persoonlijke manier. Er zijn in de meeste steden en dorpen ook plekken waar je posters mag plakken. Maak hier ook zeker gebruik van. Als je een mooie poster hebt, kun je ook altijd bij lokale ondernemers langsgaan om te vragen of je deze bij hen op de deur mag plakken.
- Social media: Je komt niet onder social media uit. Gebruik juiste hashtags over de locatie, het type kunst en iets dat laat zien waar jij als kunstenaar voor staat. Gebruik alle social media kanalen en allerlei verschillende soorten materialen (video, foto’s, audio, tekst, etc.). Laat je creativiteit lekker losgaan en wees interactief, zodat mensen het gevoel hebben dat ze een persoonlijke verbinding met jou hebben. Zo zijn ze eerder geneigd om naar je tentoonstelling toe te komen.
Wat je doet om quitte te spelen
Om jezelf financieel wat te verlichten, kun je ervoor kiezen om een donatiepot bij de uitgang neer te zetten. Een andere manier is om mensen een kleine toelatingsprijs te betalen, dit kan bijvoorbeeld vijf euro zijn. Voor hen is het een kleine bijdrage en voor jou telt al dat geld op tot een degelijke manier om de kosten te financieren. Je kunt ook een stille veiling houden, waarbij mensen bij elk kunstwerk op een formulier kunnen aangeven of ze erop willen bieden en hoeveel. Ze kunnen elkaars bod zien en elkaar dus overbieden, zonder dat je over alle mensen heen moet schreeuwen op hoog tempo en zo de tentoonstelling verstoort.
Als je met alles rekening hebt gehouden, ga jij zeker een succesvolle tentoonstelling tegemoet. Veel plezier en succes met jouw unieke tentoonstelling.